כל מה שדרוש לפינת לימודים מושלמת

סטודנטים רבים מתמודדים עם הצורך להישאר ממוקדם בזמן שהם מחליטים לשבת וללמוד. כל הסחת דעת, הטלוויזיה, מסך הטבלט, קונסולת המשחקים, ואפילו בני הבית, חוטפים את תשומת הלב של הסטודנט, ומפריעים ללמידה.

כשאתם סטודנטים, בין אם לתואר ראשון ובין אם ללימודי תעודה, תהיו מוכנים להיאחז בכול טריק שיאפשר לכם להתמקד, ללמוד ולהצליח בבחינות ובשאר המטלות הלימודיות.

אנשים המתמודדים על מיקוד ת שומת הלב שלהם מתארים כמה טכניקות שעוזרות להם לשבת ולהתרכז, כמו:

  • למצוא בבית מרחב עבודה שקט וחופשי מהסחות דעת, ולהפוך אותו לפינת הלימודים.
  • להקצות את הזמן – ללמוד 20 דקות, ולקחת הפסקה של 5 דקות.
  • לסכם כל רעיון ומושג למספר מילים, ואז, במבחן קל יותר להרחיב על מושגים אלה.

מדוע כל כך קשה להתרכז?

ריכוז, הוא היכולת לכוון את החשיבה שלכם לכיוון אליו אתם מיעדים אותה. לכולנו יש יכולת להתרכז, לפעמים. חישבו על זמנים שבהם ניגנתם בגיטרה, או צפיתם בסרט ושכחתם מכול העולם. ריכוז מושלם.

אבל בפעמים אחרות, המחשבות מתפזרות ומתרוצצות מדבר לדבר. עבור אותם זמנים שבהם אתם רוצים להשלים בהצלחה את הלימודים, למשל בלימודי תואר ראשון, יהיה עליכם לתרגל אסטרטגיות ריכוז הכוללות: ארגון הגורמים שבהם תוכלו לשלוט מיד ולמידה של וויסות עצמי ומנטלי. הפעם נתרכז יותר בגורמים שבהם אתם יכולים לשלוט.

גורמים שבהם אתם יכולים לשלוט, עכשיו

התחילו בעיצוב החלל בפינת הלימודים שלכם!

  • בחירת פינת הלימודים

המקום בו אתם לומדים יכול לעשות את ההבדל. שאלו את עצמכם, היכן אתם מתרכזים הכי טוב? יש סטודנטים שלומדים טוב יותר מחוץ לבית (בספריה למשל), ואחרים שלומדים טוב יותר בבית. אם אתם נמנים על האחרונים, בחרו בפינה בבית שתהיה האידיאלית עבורכם ללמידה שקטה ללא הסחות דעת.

  • ריהוט

אתם בוודאי לומדים בבית, אבל תוכלו להיעזר בהיצע העשיר והאיכותי של כסאות משרדיים או שולחנות משרדיים, המציעים ריהוט פונקציונלי ואסתטי כאחד. לדוגמה:

  • שולחן עבודה – תוכלו לבחור בשולחן המציע עיצוב מודרני שיוסיף נוי לפינת הלימודים, וחשק להתיישב וללמוד. שולחן עבודה דגם איקס, או שולחן דגם מיני טוויסט, מבטיחים לכם תכנון ארגונומי, בנוסף למראה יפהפה, יוכלו להתאים לפינת הלימודים המושלמת שלכם.
  • כסא מחשב – תוכלו לבחור בכיסא ארגונומי, אורטופדי ונוח. כסא בעיצוב מרשים ועם אפשרויות כיוונון שונות, שיאפשרו לכם להתאים את הכסא לגוף שלכם. קחו בחשבון שכיסא נוח יעזור לכם לשבת במנוחה ולהתמקד בלימודים.

יחד עם זאת, חשוב שהכיסא לא יהיה נוח מדי, לא מושב שניתן להטות לאחור כמיטה, ויפתה אתכם להשתרע. המיטה שלכם היא המקום שבו אתם ישנים וחולמים, לא פינת הלמידה. לכן, חשוב לבחור בכיסא שמציע ישיבה זקופה ומסייע לכם להתרכז מבלי לגלוש לנמנומים.

  • תאורה

פינת לימודים צריכה להיות מוארת. חיוני מאוד לשמור על יכולת הריכוז שלכם, כך שתוכלו להתמקד במה שאתם לומדים. תאורה נכונה תסייע לעיניים לא להתעייף. למשל, הימנעו מבוהק בעיניים, על ידי שימוש בתאורה עקיפה, כזו שלא מרצדת. והכי טוב – השתמשו בתאורה טבעית, בעיקר אם אתם משתמשים בפינת הלמידה בשעות היום.

  • הסחות דעת

הסירו את כל הסחות הדעת. אל תניחו מול עיניכם תמונה שבה תוכלו להתבונן כשאתם מרימים את הראש מהספר או מהמחשב. כמו כן, הוציאו מחוץ להיקף הראיה שלכם כל חומר ששייך לקורסים אחרים, שאתם לא לומדים ברגע זה.

כשכל החומר העצום הזה מונח לפניכם מול העיניים, אתם עלולים להיבהל מהכמות שאתם עדיין צריכים ללמוד. אז פשוט סלקו את הספרים והמחברות הללו מחוץ לטווח הראייה.

  • שילוט

אל תהססו להניח שלט על הדלת או בקרבת פינת הלמידה, ועליו רשמו משהו בסגנון:

  • ״אני רוצה ציונים טובים, אנא תנו לי ללמוד!״
  • ״נא לא להפריע!״
  • ריכוז, זה דבר קשה, עזרו לי להתרחק מכם!״.

כמובן שתמיד יש אפשרות שמישהו חסר התחשבות יפריע, במיוחד אם זו האחות הקטנה והחמודה. אז בקשו ממנה לחזור אחר כך. אם היא לא עוזבת, תרגלו כיצד להתעלם ממנה. למשל, בטכניקת העכביש שנפרט להלן.

  • טכניקת העכביש

אם תחזיקו קוֹלָן (אותו מכשיר רוטט בצורת מזלג) בסמוך לרשת עכביש, העכביש יגיב ויגיע לחפש: ״מי זה מרטיט את הרשת שלי?״ אם תחזרו על פעולה זו מספר פעמים, העכביש ילמד ויפנים שאף זבוב לא נלכד ברשת, ואין לו מה לחפש שם.

גם אתם יכולים ללמוד טכניקה זו. אמנו את עצמכם לא להיכנע להסחת דעת. כשמישהו עובר לידכם, או כשהדלת נטרקת, אל תזדרזו מיד לקחת חלק באירוע. במקום זאת, המשיכו להתרכז במה שמולכם.

  • ניתוק התקשורת

סגרו את הטלפון. אולי תפספסו שיחה או sms, אבל יותר חשוב לפתח את כישורי הריכוז שלכם. זה ישמש אתכם לשארית חייכם.

  • מוזיקת רקע

מחקר שבדקת את הפרודוקטיביות של למידה עם מוזיקה לעומת למידה ללא מוזיקה, לא הגיע למסקנות חד משמעיות. אם לדעתכם אתם זקוקים למוזיקה, נסו לבחור במוזיקה אינסטרומנטלית, ללא מלים, ועם מנגינות מונוטוניות, יחסית. מוזיקת בארוק היא דוגמה טובה לכך.

מוזיקה עם מילים, לחן קליט או קטעים שאתם מאוד אוהבים, עלולים להסיט את תשומת לבכם בקלות, ולעתים קרובות מבלי שבכלל תהיו מודעים לכך, לפחות בהתחלה.

  • תכנון זמן

איך אפשר למצוא מספיק זמן להכול? האם אי פעם מצאתם שהמחקר שלכם בנושא אחד, נקטע בגלל דאגות שמעסיקות אתכם לגבי משימות שהוטלו עליכם בקורס אחר? או שאתם מבזבזים זמן בניסיון להחליט מה ללמוד?

קחו לעצמכם פסק זמן של שעה קלה, כדי לתכנן את סדר העדיפויות שלכם.

התחילו בהערכת מספר השעות שתצטרכו להקדיש כל שבוע ללמוד את החומר בכול קורס, וערכו לוח זמנים גמיש שכולל את כלל ההתחייבויות שלכם. לאחר מכן הקצו תקופות זמן ספציפיות ללימוד שיעורים מסוימים. כך, כשאתם לומדים את החומר של קורס אחד, לא תדאגו כל כך לגבי הקורסים האחרים, כי תדעו שגם זמנם יגיע.

 נכתב באדיבות – www.wgalil.ac.il

אולי יעניין אתכם גם?