סובלים מבעיות גב? כנראה שאתם יושבים לא נכון

יותר ויותר אנשים, ילדים ונוער מבלים שעות רבות מיומם בישיבה ממושכת ורציפה. מקצועות רבים עוברים לעבוד בישיבה, לדוגמה במוקדי שירות לקוחות, בעבודה משרדית מול מחשב ובחדרי ישיבות. למעשה, רוב העובדים יושבים מול המחשב, בעיקר בענף ההייטק, אך לא רק, מגמה זו לא פסחה גם על ילדים ובני נוער, היושבים בין 6-8 שעות בבית הספר, ואחרי הצהריים הם נמצאים שעות רבות מול המחשב.

מחקרים הוכיחו כי ישיבה ממושכת עלולה ליצור בעיות רבות, ביניהן עקמת, פריצת דיסק, כתפיים כפופות, כאבי מפרקים ועוד. לבעיות אלו יש גם השפעה נפשית, המתרגמת לעייפות, עצבנות, ירידה בריכוז ובתחושת הרווחה הכללית. כל אלה יכולים להימנע או להצטמצם משמעותית, אם יושבים בכסא מחשב אורטופדי.

מהן הסכנות של ישיבה ממושכת?

ישיבה ממושכה אינה בריאה, זו תנוחת גוף שאינה טבעית, אך במציאות החיים של היום, ברוב מקומות העבודה עלינו לשבת שעות ארוכות מול המחשב ושולחן העבודה. מעבר לישיבה הממושכת במשרד, אנו יושבים שעות ארוכות גם מול המסכים בבית, למשל בעת צפייה בטלוויזיה או בישיבה מול המחשב הביתי.

כדאי לדעת כי ישראלים רבים סובלים מכבאי גב וצוואר כתוצאה מישיבה ממושכת, זו גם סיבה מרכזית להיווצרות מחלות שונות, לחופשת מחלה בגלל הכאבים ולתפוקה נמוכה יותר של העובד. ישיבה ממושכת עשויה לגרום לבעיות קרדיו וסקולריות, להפרעות בתפקוד הלבלב, לחולשת שרירים, לצוואר תפוס, לזרימת דם נמוכה, לכאבי ראש ולבעיות וכאבים ברגליים ובגב.

לכן, חשוב לבחור ריהוט משרדי איכותי ותקני, המתאים לישיבה ממושכת ולעבודה רציפה תוך שמירה על בריאות העובד.

דגשים לבחירת כסא

כאשר אנחנו באים לבחור את הכסא הנכון לנו, חשוב לשים לב לנקודות הבאות:

  • מערכות הכוונון של הכסא - מכיוון שאנחנו משנים תנוחות פעמים רבות ביום, רצוי שלכסא יהיו מנגנוני כוונון של הגובה, משענות הידיים, והזווית של המשענת ביחס למושב.
  • איכות החומרים והתפירה של הריהוט המשרדי - מומלץ שהבד של הכיסא יהיה בד "נושם", הסופג את הזיעה במשך היום. כמו כן בדקו האם איכות התפרים תחזיק מעמד לשנים ארוכות. ניתן לוודא דבר זה על ידי קניה של כסא מחשב אורטופדי, העומד בתקנים הישראליים.
  • בסיס יציב ורחב - רצוי שלכיסאות המחשב יהיה בסיס בעל חמש נקודות אחיזה. כמו כן עדיף שיהיו לו גלגלים, מומלץ מסיליקון, המאפשרים תנועה חלקה.
  • רוחב משענת הגב - מומלץ שתהיה ברוחב של 30-50 ס"מ. אם המשענת נפרדת מהמושב- כדאי שיהיו לה מנגנוני כוונון לגובהה ולזווית שלה. אם הם מחוברים- צריך להיות לה מנגנון לכוונון הזווית ונעילתה.
  • קלות תפעול הכיסאות המשרדיים - חשוב שמנגנוני הכוונון השונים יהיו נוחים להפעלה ממגוון תנוחות ישיבה שונות.
  • תמיכה בגב התחתון - קיימות כיום שתי גישות אורטופדיות לנושא זה. הראשונה גורסת כי הכסא לא צריך לספק תמיכה זו, כדי לדרוש מהגוף הפעלה נכונה של המותניים והגב התחתון. לעומתה הגישה השנייה טוענת, כי נדרשת תמיכה מסיבית באזורים אלו, על מנת להפחית מאמץ של המשתמש. לכיסאות רבים יש קימור באזור הגב התחתון, הנועד למטרה זו.
  • גלגלים – חשוב לשים לב לאיכות ולעמידות הגלגלים, יש דגמים איכותיים של כסאות מחשב המצוידים בגלגלי סיליקון עמידים ושקטים, לתנועה חלקה ופשוטה.

ישיבה נכונה על מול המחשב

לאחר שבחרנו את הכסא, חשוב לדעת איך להשתמש נכון בגוף שלנו במהלך שעות הישיבה הארוכות:

  • מומלץ להתאים אישית את הכסא למימדי גופנו. אם אתם עובדים במשמרות עם עובדים נוספים, אל תוותרו על התאמת הכסא בתחילת כל משמרת.
  • כשאתם יושבים בכסא, שימו לב כי נשארים כ-5 ס"מ בין קצה המושב לברכיים שלכם.
  • גובה מסך המחשב צריך להיות בגובה העיניים, כאשר קצהו מעט מעליהן.
  • חשוב להניח את כל כף הרגל על הרצפה, כאשר הברכיים נמצאות בזווית נמוכה מעט ביחס לירכיים. כמו כן מומלץ ליצור זווית של בין 90-100 מעלות בין הגב לרגליים.
  • לא מומלץ לרכון קדימה לכיוון המסך, המקלדת והעכבר. כפות הידיים והאמות צריכות להיות ישרות ביחס למקלדת.
  • רצוי מאוד לבצע הפסקות של 5-10 דקות מידי שעה, כדי לקום, לעשות תרגילי מתיחה, ולהתהלך במשרד, כדי למזער את הנזקים של ישיבה ממושכת וכדי למתוח את איברי הגוף ולשחרר שרירים.
  • מומלץ לעסוק בספורט התומך בגב ומחזק את הבריאות מספר פעמים בשבוע, כדי לאפשר לגוף את טווח התנועה הנכון לו באופן קבוע.

אולי תרצה לקרוא גם: