עמדת עבודה ארגונומית - כך תעשו זאת נכון

אחד מהשינויים הדרמטיים ביותר בשוק התעסוקה כיום הוא המעבר לעבודה מהבית. קל להבין את המשיכה, הן של העובדים והן של המעסיקים, לעבור למודל עבודה זה - העובד חוסך שעות ארוכות של עמידה בפקקים, ונהנה מגמישות בחלוקת זמן העבודה לאורך היום, בעוד המעסיק נהנה מחיסכון משמעותי בהוצאות המשרד.

אך לצד היתרונות הרבים קיימים גם חסרונות לעבודה במודל זה, כאשר חלקם עלולים אף לפגוע בבריאותנו, ולכן חשוב לתת עליהם את הדעת.

נשארים בבית – מצמצמים פעילות

אורח חיים יושבני משמעו אורח חיים הכולל ישיבה במשך שעות מרובות לאורך היממה, בין אם לצורך עבודה מול המחשב, צפייה בטלוויזיה, או כל סיבה אחרת.

אמנם, גם אנשים העובדים במשרד נוטים לשבת שעות ארוכות לאורך היום, אך נטייה זו נוטה להחמיר עם המעבר לעבודה מהבית, כשכבר אין צורך בפעילויות פיזיות כגון: הליכה מ\אל הרכב, שיחות מסדרון עם עובדים אחרים, או יציאה אל הקפיטריה הסמוכה.

אורח חיים יושבני – נזקים והשלכות

לפי מחקרים שונים, אורח חיים יושבני יכול להוביל לבעיות בריאותיות משמעותיות. אורח חיים יושבני, המאופיין בחוסר פעילות גופנית, תורם להשמנת יתר, מעלה את הסיכון לחלות בסוכרת וביתר לחץ דם ומקצר בממוצע את תוחלת החיים ב 5 שנים. בנוסף, ישיבה ממושכת לאורך זמן, המלווה בחוסר בפעילות גופנית, פוגעת ביכולות התנועה ובמרכיבי הכושר הגופני כגון גמישות, תנועת מפרקים, טונוס שרירי, סיבולת לב ריאה וסיבולת שרירית. כתוצאה מכך, עולה הסיכון להיווצרות תנאים שיכולים לגרום לבעיות שלד ושרירים כגון כאבי צוואר, כאבי גב תחתון, תסמונת התעלה הקרפלית, ועוד.

עמדת עבודה ארגונומית  - לעבוד מהבית באופן בריא

כיצד, אם כך, צולחים את המעבר לעבודה מהבית עם מינימום נזקי יושבנות?

הצעד הראשון שיש לנקוט בו הוא פשוט לקום ולזוז כמה שיותר -  לקחת הפסקה קלה למתיחות כל חצי שעה, לשלב עבודה על המחשב בעמידה, לשוחח בטלפון תוך כדי הליכה ועוד.

צעד חשוב נוסף הוא הקמת עמדת עבודה ארגונומית מותאמת לגוף,  המספקת לו תמיכה מקסימלית ומצמצמת את העומס והמאמץ המופעלים על השלד והשרירים השונים בזמן העבודה.

ישנם כמה וכמה גורמים שיש לקחת בחשבון כשמקימים עמדת עבודה ארגונומית:

בחירת כסא ארגונומי – באופן טבעי, המרכיב הראשון שיש לתת עליו את הדעת הוא הכסא עליו נשב שעות מרובות לאורך יום.
מומלץ לבחור כסא עבודה בעל מנגנונים ארגונומיים המאפשרים התאמה מקסימלית למבנה הגוף.
הכסא צריך להיות עם ידיות המעניקות תמיכה מלאה, ורצוי מתכווננת, לאמות וכפות הידיים על מנת למנוע ככל הניתן את הסיכון לבעיות כגון כאבי שכמות, גירוי על עצבים באזור המרפק, תסמונת התעלה הקרפלית ועוד. משענת הגב צריכה להיות מתכווננת, בעלת מנגנון דינמי ולהעניק תמיכה לגב התחתון (תמיכה לומברית) כדי לצמצם את הגורמים לכאבי גב תחתון ואזור האגן.
בנוסף מומלץ לבחור בכסא משרדי בעל מנגנון נדנוד סינכרוני המאפשר תנועתיות רבה יותר של הגוף תוך כדי העבודה.

בחירת שולחן עבודה - חשוב מאוד להתאים את עמדת המחשב - המקלדת, העכבר וצג המחשב, באופן אופטימלי לממדי גופו של העובד..
על צג המחשב להיות בגובה המתאים, על מנת למנוע את הצורך בהטיית הראש למעלה או למטה. המקלדת והעכבר צריכים להיות ממוקמים כך שתאפשר תמיכה מירבית ועבודה ללא כיפוף משמעותי של מפרק כף היד.
כמו כן מומלץ לבחור בשולחן מתכוונן המאפשר כיוונון גובה, כך שניתן יהיה לשלב עבודה בעמידה בשגרת היומיום.

השקעה בטווח הקצר עשויה להשתלם לטווח הארוך

שגרה יומיומית פסיבית עם ישיבות ממושכות טומנת בחובה נזקים בריאותיים ארוכי טווח. שמירה על תנועתיות מקסימלית גם תוך כדי העבודה מהבית, ותכנון מוקדם של עמדת עבודה ארגונומית, יכולים לסייע לצמצום השפעות מזיקות אלו ושמירה על בריאותנו

אולי יעניין אותך גם: