שולחנות עמידה מתכוונים - הדור הבא של שולחנות עבודה

מחקרים מראים שאנשים שמבלים את יום העבודה שלהם בישיבה, הופכים רגישים יותר למחלות לב ולסוכרת ומסתכנים בתוחלת חיים קצרה יותר. שילוב זה של תסמינים נקרא לפעמים ׳מחלת ישיבה׳. וגרוע מכך, לעתים קרובות לא ניתן לבטל את ההשפעות המזיקות ארוכות הטווח של הישיבה המתמשכת, גם לא באמצעות פעילות גופנית או דיאטה.

מה זה שולחן עבודה מתכוונן?

אז קראתם את כל מה שפורסם על האופן שבו הישיבה לאורך כל יום העבודה מזיקה לגוף שלכם, ואתם כבר מתחילים לחוש בעצמכם את כאבי הגב או הצוואר, וברור לגמרי למה החלטתם לבדוק את הטרנד האחרון – שולחן עבודה מתכוונן.

אבל במה בעצם מדובר?

למעשה, מדובר בשולחן שמסוגל לעלות ולרדת ובכך לאפשר לכם לעבור מעבודה בישיבה לעבודה בעמידה תוך שאתם נשארים במקום. כוונון השולחן והתאמת הגובה שלו יכולים להיעשות באופן חשמלי או באופן פנאומטי (בעזרת דחיסת אוויר), תלוי בשולחן שתבחרו.

כאשר אתם עובדים מול שולחן עבודה מתכוונן ועוברים בקלות מתנוחה לתנוחה, אתם מבטיחים שהגוף שלכם נמצא בתנועה ובפעילות במהלך יום העבודה הארוך מול מסך המחשב.

בניגוד לשולחן הפנאומטי, שולחן עמידה מתכוונן חשמלית מאפשר לכם לעבור מישיבה לעמידה תוך שניות ספורות בלבד. אבל אל תבינו לא נכון. גם שולחנות עבודה ידניים הם מעולים לשינוי גובה השולחן. אבל אם אתם מתכוונים לשדרג את תנאי העבודה, שולחן מתכוונן חשמלי הוא הדרך המומלצת.

מהם היתרונות הבריאותיים של עמדות ישיבה / עמידה?

עמידה במשך יום העבודה, ולו רק למשך 30 דקות בלבד בכול פעם (4 שעות ביום או יותר), יכולה להשפיע רבות על הבריאות. ועם השולחן המתאים קל מאוד לעשות זאת. שולחן עמידה מתכוונן (כמו המוצר הנקרא: Stand Up), זה כל מה שנדרש כדי לשנות בקלות את הישיבה לעמידה בזמן העבודה.

שימוש בשולחן עבודה אורגונומי מתכוונן מציע יתרונות מנטליים, כמו שיפור מצב הרוח והאנרגיה, התורמים גם לשיפור התפוקה, ומספר יתרונות בריאותיים, כגון:

  • הפחתת כאבי גב

כאבי גם הם מיחושים שחווים כ-80% מהמבוגרים במהלך חייהם, ואחת התלונות התדירות ביותר של עובדי משרדים שיושבים כל היום. מחקרים רבים בחנו את השפעת השימוש בשולחן עבודה מתכוונן על עובדים במשרד עם כאבי גב כרוניים. מחקר Take a stand שנערך ב-2011 מצא כי אנשים שעבדו בעמידה 66 דקות ביום בממוצע, חוו ירידה של 54% בכאבי גב עליון וצוואר.

  • הפחתת הסיכון למחלות לב

יתרונות העבודה בעמידה נחקרים כבר יותר מ-60 שנים. מחקר שבדק נהגים ופקחי אוטובוסים מצא שהפקחים שעמדו כל היום, היו בסיכון נמוך בחצי למוות הקשור למחלות לב בהשוואה לנהגים שישבו כל יום העבודה שלהם.

מחקר שנערך 60 שנה מאוחר יותר השווה בין 18 מחקרים עם אוכלוסיית מחקר שמנתה 800,000 משתתפים שיש קשר בין אורח חיים שמאופיין בישיבה לבין עלייה של 90% בסיכון לתמותה מבעיות לב, ולעלייה של 147% בסיכון לאירועי לב בהשוואה לאלה שניהלו אורח חיים פעיל.

  • הורדת הסיכון לעלייה במשקל ולהשמנה

עליה במשקל נגרמת על ידי צריכת יותר קלוריות ממה שהגוף שורף. יותר מ-44% מעובדי המשרדים ציינו שעלו במשקל בעבודתם הנוכחית, ו-53% מהם אמרו שהם מאמינים שההשמנה נובעת מהישיבה הממושכת ביום העבודה, וכמעט אפס פעילות פיזית.

עמידה בעת העבודה מסוגלת להפחית את הסיכון לעלייה במשקל, כי היא שורפת כ-50 קלוריות נוספות בשעה.

  • הפחתת רמות הסוכר בדם והסיכון לחלות בסוכרת סוג 2

בשנת 2013 נערך מחקר מצומצם שבחן 10 עובדי משרד ומצא שעמידה של 185 דקות לאחר ארוחת הצהריים, הורידה את רמות הסוכר בדם של העובדים בשיעור של 43%, בהשוואה לישיבה באותו פרק זמן.

המשתתפים ענדו גם מד צעדים והנתונים שנותחו מצאו שלא חלו שינויים משמעותיים בתנועות הגופניות בין שתי קבוצות הנבדקים. ממצא זה מצביע על כך שהירידה ברמות הסוכר בדם הייתה פונקציה של עבודה בעמידה לעומת ישיבה.

איך מכווננים את השולחן לגובה המתאים, כדי שנעמוד נכון ולא נזיק לגוף?

כוונון נכון של עמדת עמידה/ישיבה, מבחינת גובה השולחן ומיקום מסך המחשב, יסייע לשפר את הנוחות ולמזער את סכנות הבריאות.

איך מתחילים?

  • הגדירו את שולחן העמידה בערך בגובה המרפק. זה אומר שהמרפקים צריכים להיות במצב של 90 מעלות מהרצפה.
  • אין המלצות חד משמעיות לגבי מיקום המסמך, אבל בדרך כלל מומלץ להרחיקו במרחק של 71-51 ס״מ מהפנים שלכם. בקיצור, המרחק צריך להיות לא פחות מקצה האצבע האמצעית (האמה) ועד למרפק.
  • החלק העליון של המסך צריך להיות בגובה העיניים, עם הטיה קלה של בין 10 ל-20 מעלות כלפי מעלה. הרעיון הוא שלא תצטרכו להטות את הצוואר למעלה או למטה. אם אתם משתמשים במחשב נייד, נסו למקם את המקלדת בגובה המרפק שלכם.

איך מצליחים להיות בתנועה בזמן שעומדים מול מחשב?

הגוף שלנו בנוי כדי לנוע ולהיות בפעולה מתמדת. הגיע הזמן להיות פעילים גם ליד שולחן חשמלי מתכוונן.

כשאתם עובדים מול שולחן עמידה כדאי להמשיך להפעיל את הגוף, כמו:

  • הליכה במקום תוך כדי הקלדה על המחשב.
  • מתיחות עדינות כמו הרמת כתפיים, מתיחות צוואר, הרמת רגליים, או פעילות אירובית מלאה.
  • עמידה על קצות האצבעות. הרמת העקב של אחת הרגליים לכיוון הישבן תוך הרגשת המתיחה בשרירי השוקיים.
  • עמידה ברגליים ישרות, כיווץ שרירי הבטן והרפייתם.

מהו השילוב המומלץ בין עמידה לישיבה בזמן העבודה?

יש כמה גישות לגבי הדרך הטובה ביותר למעבר מעבודה בישיבה לעמידה. בין אם אתם רוצים להחליף את המיקום שלכם כל 20 דקות – לעמוד במשך 45 דקות ואז לשבת למשך 15 דקות; או לנסות את יחס הזהב של 1:1 / 3:1, כל האפשרויות תלויות בכם.

הרעיון הוא להימנע מחוסר פעילות. כלומר, כול עוד אתם מחליפים מצב, אתם לא יכולים לטעות.

מהו המשקל המומלץ שניתן לשים על השולחן?

שולחן חשמלי מתכוונן יכול לעמוד בעומס שנע בין 18-13 ק״ג. שולחנות איכותיים עם קפיצי גז מסוגלים לתמוך במשקל רב יותר.

אולי יעניין אותך גם: