איך לבחור כיסא עבודה ארגונומי איכותי?

אנשים רבים שעובדים במשרות משרדיות כיום מוצאים את עצמם מבלים לא מעט שעות כשהם ישובים על מחשב ומבצעים את עבודתם - משוחחים בטלפון, מבצעים משימות במחשב או מקיימים פגישות עם אנשים אחרים. 

כאשר הגוף נמצא באותו התנוחה במשך הרבה זמן (לעיתים יכול להיות גם כמה שעות) עלול להיווצר מצב של חוסר נוחות או אפילו של פגיעה בגוף לטווח הארוך. כיום יש מודעות גבוהה לנושא של ארגונומיה וישיבה או יציבה נכונות גם במשרד.

איך ישיבה ממושכת עלולה לפגוע בגוף?

כאמור, גם אם אין מדובר בפגיעה ישירה, הרי שהצטברות של לחץ על המפרקים או השרירים עלולה בבוא העת לתת את אותותיה והעובד עלול לחוש כאבים וחוסר נוחות. 

להלן אזורי הגוף שנחשבים למועדים להפעלת לחץ עליהם בעת ישיבה ממושכת:

  • חגורת הכתפיים והשכמות - כאשר אין סנכרון מושלם בין הכיסא לשולחן העבודה עלולים השרירים להיתפס ומדובר בחוסר נוחות גדול ומורגש.
  • הגב התחתון ועצם הזנב - כאשר לחץ ועומס פיזיים מורגשים בנקודת החיבור של הגב התחתון והישבן - עלול אזור האגן לכאוב והעובד יחוש שעליו לקום מהכסא מדי פרק זמן קצר על מנת לשחרר את השרירים הדואבים.
  • שרירי הירך - היעדר זווית נכונה בין הירך לבין הגב התחתון או בין הירך לשוק יגרום להפעלת משקל רב על הירכיים עצמן או לכך שתנוחה הישיבה תהיה לא נוחה. כתוצאה מכך עלול השריר להיתפס או שיורגש כאב חד.
  • כאשר יושבים שעות רבות מול מסך מחשב שהמרחק שלו לא מותאם לעובד - עלולות העיניים לצרוב ובעקבות כך העובד יחוש כאב ראש.


מהו כסא ארגונומי ואיך הוא מסייע לגוף?


מדע הארגונומיה עוסק בכל מה שקשור להדדיות שבין גוף האדם (על כל איבריו) לבין מערכות או חפצים שלוקחים חלק משגרת העבודה והסביבה שלו, ובכלל פריטי הריהוט המשרדי שבהם עושים העובדים שימוש על בסיס יומיומי. עקרונות הארגונומיה מכתיבים את הדרך הנכונה לשבת על הכסא, על הזוויות בין אזורי הגוף השונים (בין השוק לירך או בין הירך לגב התחתון, למשל), ממליצים על מרחק הראש והעיניים ממסך המחשב ועל דרך הנחת כפות הרגליים על הרצפה.

כסא שתוכנן ויוצר תוך התחשבות בעקרונות אלה יהיה כיסא ארגונומי ויהיה המתאים ביותר לישיבה ממושכת במשרד ושמירה על תחושה טובה בגוף גם לאחר ישיבה ממושכת וארוכה.

להלן כמה קווים מנחים שצריכים להתקיים בכיסא ארגונומי שמחליטים לרכוש בתור כיסא לעבודה:

  • גמישות בגובה - הכיסא צריך להתכוונן לגובה הנכון של מי שיושב עליו. ברוב המקרים כיום ניתן לכוון את גובה המושב של כסאות משרדיים וכך לוודא את הזווית הדרושה בין השוק לירך הרגל.
  • משענת גמישה מותאמת לגב - לכל עובד או אדם יש מבנה גוף שונה ולכן כיסא משרדי יהיה זה שצריך להתאים את עצמו למבנה גופו של העובד שיושב עליו. כיום ניתן להשיג כיסאות משרדיים מתקדמים שהמשענת בהם עשויה מרשת - מה שהופך אותם לנעימים מאד לישיבה ומותאמים אישית.
  • מושב רך שמקבל את צורת הגוף - גם תנוחת הישיבה של כל אדם שונה משל אדם אחר והיא מושפעת מכמה וכמה גורמים - משקל הגוף, רוחב הגוף, דרך הישיבה. גם כאן חשוב מאד ההתאמה האישית והיא מושגת על ידי ריפוד איכותי שלא נשאר בצורת הישיבה אלא כל פעם מחדש מתקבע על פי תנוחת הישיבה.
  • מיקום נכון של משענות הידיים - היד שאינה פעילה צריכה להיות במנוחה ואפילו ברפיון שרירים מוחלט. על מנת שתנוחת המנוחה תהיה ידידותית ונכונה לשאר חלקי הגוף - יש לכוון את משענות היד לגובה והמיקום הדרוש. הנחת היד על שולחן העבודה עלולה ליצור עומס ולחץ על המפרקים והשרירים.

כיום אין צורך להתפשר, שכן יצרנים מקצועיים ואחראיים של כיסאות משרד וריהוט משרדי מפנימים את החשיבות של שיקול ארגונומיה בעת תכנון, ייצור ושיווק של כיסאות והם יודעים שכיסאות אלה יכולים להביא מזור והקלה לעובדים רבים שסובלים על בסיס יומיומי מישיבה לא נוחה או כזאת שאין בה תיאום מושלם בין הכיסא, לשולחן ולמסך המחשב. לאחר שיפור המצב הם יוכלו לומר שגילו עולם חדש של נוחות מירבית.


מאמרים נוספים בנושא:

תגית:

כסאות משרדיים