תכנון סביבת עבודה: כמה טיפים שיעזרו לכם

המרחב הפיזי שאנחנו תופסים, משפיע על מי שאנחנו ועל איך שאנחנו מתנהגים, ולאלה יש השלכות רציניות על הרווחה הפסיכולוגית ועל הביצועים שלנו. בהתחשב בכך שרבים מאתנו מבלים שנים בעבודה באותו חדר, או אפילו ליד אותו שולחן, זה הגיוני למדי לנסות לארגן ולייעל את המרחב שלנו בדרכים הטובות ביותר שאפשר.

בהתבסס על ממצאים אחרונים בתחום הפסיכולוגיה ומדעי המוח, הנה כמה צעדים פשוטים ויעילים בהן אתם, כעובדים או כמנהלי המשרד, יכולים לנקוט, כדי לשפר את הפרודוקטיביות בעבודה, כשתמיד אפשר להוסיף גם מכונת קפה למשרד שתמריץ את הצוות עם כוס קפה חם, טעים ומרענן. אין ספק שסביבת עבודה שיכולה לתרום רבות לרווחת העובדים היא זו שכוללת גם פינת קפה עם שולחן נעים, כסאות נוחים ומכונת שתיה, שמאפשרת לצוות להתרענן, ליצור קשרים חברתיים ולחזור לעבודה בכוחות מחודשים.

תפשו בעלות על סביבת העבודה שלכם

לצעד הפשוט – של קבלת החלטה משלכם על תכנון סביבת העבודה שלכם – יש אפקט העצמה והוא נקשר לשיפור הפרודוקטיביות.

מחקר שנערך ב-2010 בקרב 47 עובדי משרד בלונדון מצא שעובדים, שניתנה להם ההזדמנות לארגן לעצמם משרד קטן עם כמה צמחים ותמונות שרצו, היו עד 32% יותר פרודוקטיביים מאלה שלא קיבלו הזדמנות זו. הם גם הזדהו יותר עם המעסיק שלהם, סימן לעלייה ביעילות ובמחויבות למאמץ הקבוצתי.

חברות רבות נותנות לעובדים שלהם כמות כסף קטנה לריהוט מרחב העבודה שלהם. אם מדובר במשרד פתוח, אפשר למצוא דרכים לסמן את סביבת העבודה המידית שלכם. שימוש פשוט בלוח שעליו תלוי פוסטר או הודעות שלכם, יעזור לכם להרגיש שהמרחב הוא שלכם ולהעניק יתרונות מידיים לעבודה שלכם.

בחרו רהיטים מעוגלים וארגנו אותם בתבונה

אם זכיתם באפשרות לעצב את סביבת העבודה שלכם, אולי כדאי לבחור בפריסה וברהיטים מעוגלים ולא בעלי קצוות ישרים וחדים. יצירת סביבה שכזו מקושרת לרגשות חיוביים שידועים כמועילים להגברת היצירתיות והפריון. בונוס נוסף: פחות סיכוי לדפוק את המרפק או הברך בפינת השולחן החדה...

במחקר שנערך ב-2011, התבקשו מאות סטודנטים להתבונן בתמונות ממוחשבות של חדרים דרגו את אלה שרוהטו ברהיטים מעוגלים, כיותר נעימים ומזמינים מאשר הרהיטים המרובעים. מחקר נוסף באותה שנה מצא שאנשים דרגו סביבות עגולות ומעוקלות כיפות יותר מאשר סביבות מרובעות עם קצוות ישרים. בנוסף, מרחב מעוגל מפעיל פעילות רבה יותר באזורי המוח שקשורים לגמול ולהערכה אסתטית.

נראה כי הניגוד המוכר בין קצוות ישרים ומעוגלים נוגע גם לדרך שבה אנו מארגנים את הרהיטים שלנו. ו"אבירי השולחן העגול" בטח עלו על משהו חשוב... כי כשיושבים במעגל זה מעורר חשיבה יותר קולקטיבית, בעוד שישיבה סביב קווים ישרים מפעילה יותר רגשות של אינדיבידואליזם. משהו חשוב שכדאי לחשוב עליו במפגש הצוות הבא, אם אתם רוצים לעודד את לכידות הצוות.

נצלו את יתרון הצבע, האור והמרחב

בחירת הצבע הנכון וערכת התאורה המתאימה למשרד שלכם היא אחת הדרכים הפשוטות ביותר שבהן תכנון סביבת עבודה משלכם, יכולה לשפר את הביצועים שלכם. לצבעים ולרמות האור יש השפעות פסיכולוגיות שונות, כך שהמצב האידיאלי הוא להתקין מערכת תאורה שמאפשרת לכם לשנות את הגוון והבהירות של החדר כדי שיתאים לסוג העבודה בה אתם עוסקים.

לדוגמה, חשיפה לכחול או לירוק הוכחה כמשפרת ביצועים במשימות שדורשות יצירת רעיונות חדשים. הצבע האדום נקשר לביצועים מעולים של משימות שקשורות בתשומת לב לפרטים. אור ברמה בהירה אפקטיבי יותר לחשיבה אנאליסטית ולהערכה.

השתמשו בצמחים ובחלונות

השקיעו בצמח ירוק אחד או שניים. מחקרים מוכיחים שנוכחות של צמחים במשרד מסייעת לעובדים להתאושש מדרישות ומפעילויות קשות והם מורידים את רמות הלחץ. ובונוס נוסף: הצמחים מפחיתים את רמת הזיהום במשרד. למשרד האופטימלי יש חלון לנוף. רצוי נוף טבעי. אבל גם נוף עירוני נקשר עם יתרונות משקמים.

לקריאה נוספת בנושא:

כסאות למשרד - כיצד ניתן לבחון את איכותם?

עיצוב משרדי הייטק - כמה דברים שחשוב לדעת

רוצים שנעזור לכם לתכנן את סביבת העבודה במשרד שלכםצרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה! 

 

 

תכנון סביבת עבודה למשרד שלכם
תכנון סביבת עבודה למשרד שלכם