שולחנות עמידה מומלצים לשנת 2024

רובנו מעבירים שעות ארוכות בעבודה כשאנחנו רכונים מעל לקלידי המחשב – כשהגב כואב, הכתפיים שורפות והצוואר מתוח. אם גם אתם חווים מצב ירוד זה, אתם בטח תוהים אם עמידה במהלך יום העבודה תוכל לשפר את הנוחות והבריאות שלכם.

שולחנות עמידה מכניים או שולחנות מתכווננים חשמליים (המאפשרים לעבור לסירוגין מעבודה בישיבה לעבודה בעמידה), צברו בשנים האחרונות פופולריות רבה. מחקר שנערך לאחרונה בקרב אנשי מקצוע בתחום משאבי אנוש מצא כי השימוש בשולחנות חשמליים נמצא במגמת עליה, במיוחד בגלל שהם מסופקים על ידי מעסיקים, כהטבה לעובדים שלהם.

עבודה ליד שולחן עמידה חשמלי היא אחת מאפשרויות הבריאות (כמו גם כסא ארגונומי או כסא אורטופדי לישיבה ממושכת), שקל למעסיקים לתמוך בהן כדי לשפר את המורל ושביעות הרצון של הצוות.

שולחנות עמידה ארגונומיים: לקבלת היציבה הנכונה

ארגונומיה היא מונח המתייחס לאופן שבו המעצבים יוצרים ריהוט ׳המתיישר׳ באופן הנוח ביותר עם צורת גוף האדם. באמצעות ביוטכנולוגיה והנדסת העיצוב, נוצרו כמה פתרונות גאוניים שעוזרים לעובדים להשיג יציבה טובה יותר כשהם עובדים. לדוגמה:

שולחן עמידה מתכוונן בעל 2 מנועים וצג אלקטרוני, המאפשר להתאים את גובה השולחן בלחיצת כפתור.

היבט נוסף של ארגונומיה, בהקשר של שולחן חשמלי מתכוונן, מתייחס לאמצעים המונעים מתח בברכיים וברגליים. עמידה ממושכת עם ברכיים נעולות או עם נעלי עקב, עלולה לגרום ללחץ על הרגליים ואפילו על הגב התחתון.


כשאתם עובדים בעמידה ליד שולחן עמידה, שמרו על ברכיים רפויות וכפופות מעט. ותומכות בזמן שאתם עובדים בעמידה, כדאי גם לעמוד על מחצלת נוחה ולנעול נעליים נוחות. לדוגמה:

שולחן עמידה מתכוונן, כמו השולחן Multi – Task-B, משתמש בהידראוליקה כדי שניתן יהיה להרים ולהוריד בקלות את המשטח שעליו מונח המחשב. שולחן עמידה מתכוונן זה מאפשר לנצל בקלות את כל היתרונות של עבודה בעמידה.

מדובר בשולחן פרימיום חשמלי עם צג דיגיטלי ואפשרויות להתאמת הגובה בלחיצת כפתור. משטח העבודה עשוי מחומרים איכותיים כמו פורניר אמיתי (עשוי מעץ) או פורמיקה אמיתית (לא פורמיקה יצוקה), שניתן להזמין בהתאמה אישית. אפשר גם להזמין את השולחן עם פינות מעוגלות.

שולחן זה כולל, בין השאר:

  • 3 מצבי זיכרון שאתם יכולים לקבוע בהתאמה לגובה השולחן המתאים לכם, אישית.
  • כפתור התראת עמידה או ישיבה, לפי זמנים קצובים, בהתאמה אישית.

6 יתרונות של עמידה בעבודה

בין אם אתם עובדים מהבית ומשתמשים בכסא מחשב ארגונומי, או עובדים במשרד עם חלל משותף עמוס בעובדים ובריהוט משרדי – השימוש בשולחן חשמלי, מאפשר לכם לעבור לעבודה בעמידה, ולשפר את הבריאות שלכם במהלך יום העבודה הארוך.

שולחנות משרד מתכווננים יעילים מאוד למניעת כאבי גב ונזקים אחרים שנגרמים עקב עבודה ממושכת בישיבה. כדי להבין את חשיבותה של העמידה במהלך יום העבודה, הנה כמה מהיתרונות הבולטים של גישה זו:

שריפת קלוריות

עמידה שורפת יותר קלוריות מאשר ישיבה. לכן, אם תבחרו לעמוד ולא לשבת במהלך פגישת הצוות ליד אחד מאותם שולחנות לחדרי ישיבות, הגוף שלכם ישרוף קלוריות. אמנם, ההבדל הקלורי בין עמידה לישיבה אינו דרסטי אבל עם הזמן אתם תשילו מעצמכם עוד ועוד קלוריות.

יתרון נוסף הנובע משריפת הקלוריות כשאתם עומדים, נעוץ בשינוי שיחול בהלך הרוח שלכם. לעומת ההרגל לשבת כל היום על אותם כסאות עבודה מבלי לזוז מהמקום, העבודה בעמידה גורמת לכם לקום ולהסתובב לעתים קרובות יותר, במהלך יום העבודה.

 שיפור ברמת האנרגיה

לפי מחקרים, עבודה ליד שולחן עמידה מעודדת את העובדים לבלות זמן רב יותר על הרגליים.

חוקרים בבריטניה גילו שכאשר עובדים בילו בעמידה רק שעה אחת ביום העבודה שלהם, 66% מהם הרגישו יותר פרודוקטיביים, ו-87% חשו יותר מלאי אנרגיה. הממצאים היו כל כך משמעותיים, עד שהמעסיקים החלו לעודד את עובדי המשרדים שלהם להיות פעילים יותר במהלך יום העבודה.

שיפור היציבה

שימוש בכסאות משרדיים ובשולחנות עמידה ארגונומיים, מסייע לקבלת יציבה טובה יותר בעת העבודה מול המחשב.

הצג אמור להיות בגובה העיניים, בערך 50 ס״מ מהפנים, בהטיה של 20 מעלות, והידיים מכופפות לצדדים בזווית של 100-90 מעלות. פרקי הידיים צריכים לרחף בנוחות מעל למקלדת, כאשר משקל הגוף עובר אל בין הרגליים.

הנה דוגמה לשולחן עמידה מתכוונן, המאפשר לכם להתאים אותו באופן אישי לגוף שלכם.

שולחן חשמלי משולב עם ארונית מנהלים, במידות ובגימור פרימיום בהתאמה אישית. השולחן מתכוונן באופן חשמלי וכולל צג דיגיטלי המאפשר לכם להתאים את גובהו בלחיצת כפתור. השולחן מצויד, בין השאר, ב-3 מצבי זיכרון לקביעה אישית; ובכפתור התראת עמידה / ישיבה לפי זמנים קצובים בהתאמה אישית.


אם תעבדו בעמידה באופן קבוע, תנוחת היציבה הנכונה תהפוך לטבע שני שלכם, כך שהיציבה כבר לא תגרום ללחץ על עמוד השדרה, כפי שגורמת הישיבה. ישיבה ממושכת, גם כשאתם יושבים למפגש צוות סביב, שולחן לחדר ישיבות, עלולה להפעיל לחץ על הגב והדיסקים בחוט השדרה, מה שיוביל לאי נוחות בגב, בכתפיים ובצוואר.

הפחתת כאבי הגב

כאבי הגב הנגרמים מהישיבה הממושכת אינם מכת גורל שצריך לחיות אתם או לקבל אותם כחלק מהעבודה. אם יש לכם כסא נוח וארגונומי, המעוצב עם תמיכה לגב ולמותניים, ואתם עוברים לסירוגין מעבודה בישיבה לעבודה בעמידה, סביר להניח שכאבי הגב יתחילו להיעלם.

תמיכה לתנוחת שורש כף היד

אם הקלדתם פעם על מחשב נייד שמונח על הברכיים שלכם, בטח שמתם לב לפרקי היד שמתחילים לצנוח או לנוח על המקלדת. זה יכול להוביל למתח ולכאב בשורש כף היד.

הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית, עצב מגורה בפרק כף היד, עלולים להבחין באי נוחות רבה יותר כאשר מפרקי הידיים מונחים במצב הלא נכון. חשוב להיות מודעים לתנוחת פרק היד שלכם, ולמתח הגוף שלכם בזמן שאתם עובדים.

אם אתם משתמשים בשולחן מתכוונן, תוכלו להניח את הידיים כפופות בנוחות בזווית שבין 100-90 מעלות. לעמים קרובות זוהי עמדה ארגונומית יותר שעשויה אפילו לשפר את מהירות ההקלדה. לדוגמה, משטח הרמה שמציע לכם תנוחה נוחה של כפות הידיים בעבודה בעמידה או בישיבה.

עמדת הרמה Swift, חוסכת את הצורך להחליף את שולחן העבודה הקיים. מדובר בעמדת עבודה פניאומטית המתיישבת על גבי השולחן הקיים, ללא צורך בחיבורים. רהיט זה בנוי משני מפלסים ומותאם לשימוש מגוון, כשהמפלס התחתון ניתן גם לשליפה.


זרימת דם תקינה

אם נתבונן על האבולוציה האנושית, נבין שהגוף שלנו חייב לנוע. כאשר אנחנו עומדים, אנחנו משפרים את שרירי הרגליים, את שיווי המשקל ואת כוח הליבה שלנו. העמידה גם מונעת היווצרות של קרישי דם ברגליים. כאשר אנחנו יושבים זמן רב (כמו בטיסה), מחזור הדם עלול להאט ולהצטבר ברגליים. במקרים הגרועים ביותר, ישיבה ממושכת עלולה להוביל לקריש דם.

כאשר אנחנו עומדים, אנחנו מזיזים את הרגלים ומזרימים את הדם בכול הגוף. לכן, עמידה היא לעתים קרובות חלק מאורח חיים בריא יותר.

אולי יעניין אותך גם?