שולחנות עמידה חשמליים – כל מה שחשוב לדעת

האם אתם קוראים עכשיו תוך כדי עמידה ליד שולחן העבודה שלכם? אולי כן! אחרי הכול, שולחנות עמידה הם הטרנד הלוהט ביותר בעולם הריהוט המשרדי.

ישיבה ממושכת לאורך יום העבודה היא בעיה נפוצה. רבים מאיתנו שותפים לחוויה זו מעצם אורח החיים שלנו: אנחנו יושבים מול הטלוויזיה, יושבים במכונית וכמובן יושבים מול המחשב. חברו את כל השעות הללו, בהן אנחנו מבלים בישיבה, ותגיעו בעצמכם למסקנה שמדובר במתכון לאסון.

לא פלא שרמת המכירות של שולחנות חשמליים מתכווננים מעמידה לישיבה ולהפך, זינקה להפליא בשנים האחרונות. במקרים רבים רמת המכירות של שולחנות אלה עולה בהרבה על המכירות של שולחנות מחשב רגילים. נראה כי שולחן מתכוונן מציע לא מעט יתרונות.

מהו שולחן עמידה?

שולחן עמידה מאפשר לכם לעמוד בנוחות תוך כדי ביצוע העבודה הרגילה, למשל, מול המחשב. שולחנות עמידה ניתנים להתאמה (באופן ידני או חשמלי), ומאפשרים למשתמשים לעבור בחופשיות בין שני המצבים של השולחן, ישיבה ועמידה.

שולחן עבודה חשמלי או מכני, הוא רעיון נהדר – במקום לשבת כל היום על הכיסא (גם אם זה כסא ארגונומי השומר על בריאות הגוף), ולבהות במסך המחשב, בוודאי עדיף לעמוד (תוך שאתם בוהים במסך המחשב).

יש שולחנות מתכווננים ברמה גבוהה שכוללים גם מאגר זיכרון של הגבהים השונים של השולחן, אותם ניתן להגדיר מראש. המשמעות היא שניתן להחליף בין גבהי השולחן בלחיצת כפתור פשוטה.

כעת, כשברור לכם מה זה שולחן עמידה, בואו נראה כמה מהיתרונות המדהימים שהוא יכול לספק.

יתרונות שולחנות העמידה

עמידה בזמן העבודה יכולה להגביר את הפרודוקטיביות שלכם

כל מנהל אוהב לשמוע שיש משהו שיכול ׳להגביר את הפרודוקטיביות של העובדים׳, וזה מה שיכול לשכנע את החברה להשקיע בשולחנות עמידה.

הנה ממצאי מחקר שפורסם ב-2018, ובו השתתפו 146 נבדקים, אשר מחציתם החליפו את שולחנות העבודה המסורתיים שלהם בשולחנות עמידה גמישים. המחקר הראה כי אלה שעבדו בדרך כלל בישיבה ליד השולחן, ועברו כעת לעבודה בעמידה, דיווחו על שיפור המעורבות שלהם בעבודה, ועל ירידה בבעיות בריאותיות הקשורות לשרירים ולשלד.

לאחר 12 חודשים, הצליחו משתתפי המחקר להוריד את זמני הישיבה ביום ב-82.39 דקות, ובמקום זאת, עבדו בפרק זמן זה בעמידה. למעשה, מחקר זה מראה שלא נדרשת עמידה ממושכת כדי להפיק את היתרונות של עבודה בעמידה.

עמידה יכולה להוריד את הסיכון לעלייה במשקל ולהשמנה

עלייה במשקל מיוחסת להנחת היסוד לפיה אם ביום נתון צורכים יותר קלוריות ממה ששורפים, עולים במשקל.

שריפת קלוריות היא מה שהגוף שלנו עושה באופן טבעי. עם זאת, ניתן להגביר זאת על ידי ביצוע פעילות גופנית כמו הליכה וריצה. אבל האם ידעתם שעמידה לעומת ישיבה יכולה לשרוף יותר קלוריות?

עובדים רבים מייחסים את העלייה במשקלם, לעובדה שהם מבלים את כל יום העבודה שלהם בישיבה. ואכן, חוקרים טוענים כי נדרש הרבה יותר מאמץ – ושריפת קלוריות נוספות – כדי להישאר זקופים בעמידה, מאשר לשבת על כסא מחשב. זאת ועוד, במהלך של ימים או שבועות, שריפת הקלוריות הנוספות הללו תצטבר לכמות משמעותית.

למעשה, הצטברות של 3 שעות עמידה ביום לאורך שנה שלמה (מה שניתן לעשות בקלות ביום העבודה במשרד), יכולה לשרוף עד 30,000 קלוריות נוספות. שריפה זו שוות ערך ל-8 ק״ג של שומן.

במחקר שפורסם ב-2021, מדדו החוקרים את צריכת החמצן של 74 אנשים בריאים, כהשתקפות של כמות הקלוריות שנשרפו בזמן שעבדו על המחשב, צפו בטלוויזיה, עמדו או הלכו על ההליכון. ואלה הממצאים שלהם:

  • במהלך ישיבה על כסא, שרפו נבדקי המחקר 80 קלוריות לשעה – התוצאות היו דומות בין אם הם עבדו על המחשב או צפו בטלוויזיה.
  • במהלך עמידה, מספר הקלוריות שנשרפו היה קצת יותר גבוה מאשר במהלך הישיבה – כ-88 קלוריות לשעה.
  • בזמן ההליכה, הם שרפו 210 קלוריות לשעה.

במילים אחרות, שימוש בשולחן עמידה מתכוונן במשך 3 שעות שורף 24 קלוריות נוספות, בערך אותו מספר קלוריות המצויות בגזר. אבל, שימו לב: הליכה של חצי שעה בלבד במהלך הפסקת הצהריים שלכם, יכולה לשרוף עוד 100 קלוריות בכול יום.

בעוד שהמחקר מצביע על כך ששולחן עמידה חשמלי או מכני, יכול לעזור בשריפת קלוריות, ובכך לסייע לירידה במשקל, או למנוע עלייה במשקל, יש סיבות בריאותיות אחרות, כפי שתראו בהמשך, בגינן כדאי לעמוד בזמן העבודה. וזאת גם אם הקפדתם לבחור למשרד שלכם ריהוט משרדי ארגונומי כמו, כסא אורטופדי לישיבה ממושכת.

עמידה עשויה להפחית את כאבי הגב

אחת התלונות השכיחות ביותר של עובדים, הם כאבי גב. אלה הפכו למגיפה של ממש שאותה הניעו החיים בישיבה. בני אדם לא בנויים לישיבה כה ממושכת, וזה לא מבשר טובות לאנשים שעובדים בישיבה ליד השולחן. למרבה המזל, מחקרים הראו כי שבירת השגרה על ידי עמידה לסירוגין, יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לכאבי גב. לתשומת ליבכם: אפילו שעת עמידה אחת ביום יכולה להציע יתרונות יוצאי דופן.

עמידה עשויה לעזור לחיטוב השרירים ולשיפור היציבה

כשאתם עומדים במשך שעה, אתם משתמשים ביותר שרירים בהשוואה לישיבה. עבודה ליד שולחן חשמלי מתכוונן לסירוגין לעמידה ולישיבה, במהלך יום העבודה שלכם, יכול לחזק את שרירי הליבה, הרגליים, הקרסוליים וכפות הרגליים.

אבל כדי שכל זה יקרה, עליכם לקחת את הזמן כדי להתרגל לשילוב העמידה בשגרת יום העבודה שלכם. אחרת, תמצאו את עצמכם נאבקים במשימה זו. הגדילו את זמן העמידה בהדרגה, ובכל מקרה אל תעברו מידית לעבודה בעמידה במשך 4 שעות.

עמידה עשויה לסייע בהורדת רמות הסוכר בדם

נמצא כי רמות הסוכר בדם חוזרות לנורמה מהר יותר לאחר ארוחה, אצל אדם שבמהלך יום העבודה, עובד זמן רב יותר בעמידה. חוץ מזה, עמידה, במקום ישיבה על כסאות עבודה, עשויה להפחית את הסיכון לכאבים בכתפיים ובגב.

יתרונות בריאותיים פוטנציאליים נוספים של השימוש בשולחן חשמלי מתכוונן, אשר מאפשר לעבוד לסירוגין מעמידה לישיבה, מבוססים על הממצא לפיו שעות ארוכות של ישיבה, קשורות לסיכון גבוה יותר של:

  • השמנה
  • סוכרת
  • מחלת לב וכלי דם
  • סרטן, במיוחד סרטן השד או סרטן המעי הגס
  • מוות בטרם עת

אמנם, שולחן עמידה מאפשר לעבור בקלות מעמידה לישיבה. אבל, היזהרו לא לעבור בבת אחת מעבודה בישיבה כל היום, לעבודה בעמידה כל היום! זאת, כדי לא להסתכן בכאבים בגב, ברגליים או בכפות הרגליים. עדיף תמיד לעשות זאת לסירוגין. כל שעליכם לעשות זה למצוא את מרווחי הזמן המתאימים לכם, למעבר בין עמידה לישיבה וההפך.

מה הלאה?

ראינו בשנים האחרונות שינויים דרמטיים בסביבת העבודה. ואלה לא מתייחסים דווקא לכסאות משרדיים ארגונומיים, אלא יותר למרחבים פתוחים, לכדורי כושר מתנפחים במקום כסאות, ולשולחנות עמידה.

יש משרדים שבהם אפשר למצוא גם ׳שולחן הליכון׳. רהיט זה מאפשר לעבוד על המחשב או להשתתף בשיחת וידאו, תוך כדי אמון הליכה על הליכון.

ישנם יתרונות שמגיעים עם כל אחד מהשינויים הללו. אבל לפני שנקבל אותם כטובים יותר, או כבריאים יותר, צריך להמתין לעבודות מחקר איכותיות שיבחנו את מלוא תרומתם של הרעיונות הללו.

אולי יעניין אותך גם?